Written with Love Myriah's Grasses Roots

Rivier

De Stilte van

Niet-Gedachten

Myriah Krista Walker


Meditatie is als een rivier. Het is een beweging, een voortgang. Het bereiken van een innerlijke ruimtelijke stilte, helemaal zonder gedachten, is als het aanschouwen van een rivier.

In het begin is je Denkgeest vervuld van allerlei gedachten en kletspraat, zoals een rivier die in de lente haar overtollige water kwijt moet zien te raken. Je wilt heel erg graag dat je geest zo stil wordt als een vijver, maar de rivier is te luidruchtig bezig om zijn aandacht voor zich op te eisen.

Eerst moet je luisteren naar de herrie van de rivier van je gedachten om te komen bij de vijver waar helemaal geen gedachten meer zijn.

Gedachten schijnen verwant te zijn met je ademhaling. Als je loopt te hijgen en te steunen, zullen je gedachten dat zeer waarschijnlijk ook doen. Als je rustig ademhaalt, ritmisch, diep, kom je tot de onderliggende stroom van stille gedachten.

Het gezegde: 'Stille wateren hebben diepe gronden', lijkt op de mogelijkheid van het vinden van die stille vijver zonder gedachten binnenin jezelf. Laten we vandaag eens kijken of we je kunnen leiden naar die onderliggende ruimte waar geen gedachten meer zijn.

Adem diep en richt jezelf naar je centrum. Visualiseer een druppel energie die je helemaal omhult. Deze energie zal dienen als een barriŤre en een schild en maakt het je mogelijk om je gedachten en ideeŽn van een afstand te bekijken.

Jij bent nu dus een druppel die naar de kant van de rivier is gekomen. Je gaat daar rustig naar het water staan kijken. Deze rivier is Jouw logische brein. Het deel van jou dat zich met de praktische zaken van het leven bezig houdt, neemt alles waar wat je doet en probeert Jouw wereld te controleren.

Luister naar de gedachten van jouw logische brein en bekijk ze wanneer ze voorbij komen. Blijf ademhalen en focus op je ademhaling terwijl je deze gedachten voorbij laat komen.

Sommige gedachten proberen met hun emoties te beklijven. Blijf vooral ademhalen. Glimlach, knik ze toe en laat ze voorbij stromen. Probeer ze niet te laten verdwijnen, laat ze vloeien, de rivier op en af. Ga door met het visualiseren van deze gedachten buiten jezelf, in de rivier.

Indien een bepaalde gedachte luider is dan de andere en maar niet wil verdwijnen, vertel het dan zachtjes dat je daar later, na deze oefening, aandacht aan zult besteden. Visualiseer indien nodig een vlot, en zet deze gedachte daar stevig op en zendt ze de rivier af. Vergeet niet het een goede reis te wensen en maak duidelijk dat je er later op terug zult komen.

Concentreer je op je ademhaling en haal de energie van de stilheid diep in je binnen, terwijl je rustig voortgaat de rivier van je gedachten te bekijken.

Terwijl je daar staat binnen in deze druppel, zou je een verschil kunnen beginnen te voelen tussen hoe jij denkt en voelt en datgene waar de rivier mee bezig is. Er is een stilte in jou die niet verandert door de lawaaierige geluiden van de rivier. Je hoort de gedachten wel, maar je wordt er niet meer door afgeleid.

Blijf ademhalen. Merk op hoe deze energie van stilte verband houdt met je ademhaling. Als je ademt met de intentie om er zelf stil van te worden, wordt deze stilte bekrachtigd. Je zult nu kunnen beginnen met het voelen van het kloppen en pulseren van je hart binnenin jezelf.

Je kunt deze stilte binnenin JouwZelf activeren wanneer je maar wilt. Je hoeft niet perse stil te zijn in een kamer met een kaars en met zachte muziek. Je kunt deze innerlijke stilte ook creŽren wanneer je werkt, boodschappen doet, wandelt of iets anders publiekelijk doet. Het enige wat je hoeft te doen is te ademen.

Wanneer je daar naast je gedachterivier staat, vormt zich achter jou een stille vijver. Het wordt gevormd door de stilte van je geest. Ga door met het concentreren op je ademhaling, sta jezelf toe het beeld van de stille vijver te laten groeien.

Nu sta je in de tussenruimte. Aan de ene kant is daar de luidruchtige rivier van je logische brein. Aan de andere kant is daar de stille vijver van je spirituele geest.

Je hartenklop pulseert hetzelfde ritme en toon als de vijver der Stilte. Iedere keer dat je hart klopt, beweegt zich een rimpel van EEN-heid zachtjes over de stille vijver.

Je realiseert je nu dat deze vijver der Stilte een spiegel is van Jouw eigen ziele-Hart. Je bent nu buiten je logische brein gestapt en in je ware Geest. In het Hart van alles.

Als de druppel die je nu bent, zit je naast de vijver van stilte en doopt je tenen in de stille wateren. Laat jezelf toe je Hartenklop te voelen. Blijf hier zolang dralen als je wilt.

Blijf ademhalen, gelijkmatig. Het is perfect in orde wanneer je deze eerste keer niet helemaal je doel zou bereiken. Het werken met deze soort van visualiseringen zal je helpen om triggers in je gedachten te installeren die je zullen toestaan om je stille geest naar voren te laten komen. Alleen al het doen van deze oefening heeft al veroorzaakt dat je het bereiken van niet-gedachten zou moeten kunnen bewerkstelligen. Ga vooral door met het werken hiermee en het je inbeelden dat je geen gedachten meer zou hebben. Heel spoedig zal het je lukken.

De eerste keer dat je niet-gedachten zult hebben, zal het verrassend 'anders' zijn. Het zou kunnen dat het in het begin alleen maar in een flits van een moment gebeurt. Dan zal je zo opgewonden zijn en je geest zal er alles aan zal doen om te proberen om dat ene pure en perfecte moment te bewaren. Relax. Er komen meer van die momenten. Zij lijken te groeien, de een na de ander en zich te verspreiden, een druppel per keer. Ga door met oefenen.

Welkom Thuis, en bedankt voor het meedoen.

© Myriah Krista Walker